Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów
wiz. CPK
Na obszarze, na którym powstanie linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź, trwają przygotowania do zakupu nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Ruszyły rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Warunki przedstawiane właścicielom - jak zaznacza spółka Centralny Port Komunikacyjny - są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska.

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź to jeden z priorytetów inwestycyjnych spółki CPK. Zostanie oddana do użytku pasażerów w 2032 roku, co zbiegnie się w czasie z przeniesieniem ruchu lotniczego na lotnisko w Baranowie. Odcinek ten będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i ma być gotowy w 2035 roku. 

Zarówno odcinek warszawski, jak i łódzki linii kolejowej 85, mają już wydane decyzje środowiskowe. Zaawansowane są także prace projektowe. Trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Kolejnym ważnym krokiem jest pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości tj. nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej.

Właściciele nieruchomości położonych na tym obszarze mogą przystępować już do Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Daje to możliwość uzyskania korzyści, jakie spółka CPK oferowała w przypadku PDN na terenie lotniska. Część właścicieli otrzymała już zaproszenia do rozmów i pozytywnie na nie odpowiedziała, co zaowocowało pierwszymi spotkaniami oraz przedstawieniem im ofert cenowych. Trwają opracowania i aktualizacje kolejnych operatów szacunkowych, a zawieranie aktów notarialnych ruszy pod koniec tego roku. Transakcje mają dotyczyć ok. 150 działek, a CPK planuje zakończenie całego procesu w pierwszym kwartale 2025 roku.

Z uwagi na liniowy charakter inwestycji oraz społeczną analizę skutków budowy linii kolejowej, spółka zaprosiła do KPDN właścicieli działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe, pozostają w kolizji z inwestycją.


materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego

Przystąpienie do Programu Dobrowolnych Nabyć daje właścicielom nieruchomości większy wybór, dodatkowy czas na przeprowadzkę i możliwość dostosowania warunków sprzedaży do ich indywidualnych potrzeb. W tradycyjnej procedurze wywłaszczeniowej jedyną korzyścią właściciela jest to, że otrzymuje za swoją nieruchomość do 5 proc. więcej niż jej wartość rynkowa, a także dopłatę 10 tys. zł do lokalu mieszkalnego.

Czas na wyprowadzkę jest jednak zazwyczaj bardzo krótki, na otrzymanie środków niejednokrotnie trzeba czekać miesiącami, a w skrajnych przypadkach nawet rok (do czasu zakończenia działań administracyjnych). Właścicielom nieruchomości nabywanych w ramach KPDN przysługują również dodatkowe formy wsparcia, takie jak pomoc rzeczowa przy przeprowadzce, rekompensata z tytułu utraty zdolności kredytowej czy renta cywilna z powodu rezygnacji z działalności rolniczej.

Ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym sprawiła, że osobom zbywającym nieruchomości pod tę inwestycję w trybie dobrowolnym przysługują wyceny na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości.

Do PDN prowadzonego na obszarze lotniskowym zgłosiło się dotychczas ponad 1,4 tys. osób posiadających prawie 4 tys. hektarów. Z tej puli spółka CPK zakupiła już ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni 1477 ha.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Prawo i polityka

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Łukasz Malinowski 23 października 2024

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Zobacz również:

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka

Infrastruktura

CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka

Daniel Siwak 20 sierpnia 2024

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Prawo i polityka

Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK

Łukasz Malinowski 23 października 2024

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Infrastruktura

CPK. Sześć peronów w projekcie budowlanym. Ile powstanie?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Zobacz również:

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka

Infrastruktura

CPK w 2035 r. to realny plan a nie bajka

Daniel Siwak 20 sierpnia 2024

Projekt KDP na Węgry wynikiem porozumienia Orbana z Morawieckim

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5